Visuel identitet og branding: Hvad har du i virkeligheden brug for?

Når det kommer til visuel identitet og branding, kan vi grafikere godt fortabe os.

Vi er visuelle mennesker. Derfor har vi lyst til at lave din visuelle brandguide så effektfuld og omfattende som muligt.

Men… efter mange år i branchen er jeg nødt til at sige noget højt:

Langt de fleste virksomheder har slet ikke brug for en omfattende visuel identitet for at få et solidt brand.

De kan sagtens nøjes med langt mindre.

I dette blogindlæg giver jeg dig nogle rettesnore.

Lad os lige tage begreberne først:

Hvad er en visuel identitet og en brand guide?

En visuel identitet er den måde, din virksomhed ser ud på.

Det kan være, når du laver grafikker til sociale medier, annoncer til avisen eller får layoutet et varekatalog.

Du kan tænke på det som en manual til din grafiker (og alle, som kan få fingre i noget visuelt materiale i din virksomhed), så det ikke lige pludselig stikker af i en helt anden retning.

Har du eksempelvis valgt en grøn jordfarve som en del af din visuelle identitet, fordi det signalerer ro og soliditet… ja, så er det jo ærgerligt, hvis en medarbejder pludselig sender skrigende gult materiale ud.

Jeres kommunikation bliver nemlig mudret og forvirrende for kunderne.

Derfor kan det være en god idé at lave en brand guide, som slår fast, hvordan virksomheden ser ud.

For langt de fleste behøver den ikke være særlig omfattende for at være effektiv.

Den lille visuelle identitet: Logo, farver og skrifttyper

For den lille håndværkervirksomhed, frisørsalonen eller den lokale restaurant er det oftest nok at få lavet et logo og valgt 2-3 brandfarver og 1-3 skrifttyper.

Du har brug for, at der ikke “går farvelade i den”.

Der skal være nogle retningslinjer for, hvilke farver og skrifttyper I bruger til menuer, brochurer, kataloger og på sociale medier.

Men I har næppe brug for en hel masse andet. Det kan være fristende for os grafikere at lave en masse principper i brandguiden.

For eksempel:

  • Hvor stor linjeafstand skal der være i brødteksten
  • Hvor langt skal logoet stå fra kant på tryksager
  • Hvilke principper er der for brug af billeder (farve eller sort/hvid, farvemætning, osv.)

Det er i min optik overkill for den lille virksomhed, som måske har en annonce i avisen i ny og næ eller et opslag på sociale medier.

Den mellemstore brandguide: Få styr på den visuelle identitet i kundekontakten

Måske sender I mange fysiske breve eller e-mails til kunderne?

Måske har I brug for en skabelon til et flot opstillet tilbud?

Eller hvad med sælgerne… skal de bruge visitkort, når de er ude til netværks- og kundemøder?

I virksomheder, hvor der er netværkssalg, og hvor der bliver sendt mange skriftlige tilbud, kan der være brug for lidt ekstra til den visuelle identitet.

Her kan du bede din grafiker om også at lave:

  • Word-skabeloner til brevpapir
  • Ensrettede autosignaturer til de ansattes e-mails
  • Visitkort med logo og brand
  • Skabeloner til flot layoutede tilbud, som er tro mod brandidentiteten

Målet med en lidt mere omfattende visuel identitet er, at du også får dit brand på dine kommunikationsværktøjer. Både de fysiske og de digitale.

Den omfattende brandmanual: Visuel identitet, tone of voice, regler for brug af logo med mere

Det kan være fristende at hoppe direkte til den helt store omgang, men lad mig advare:

Med mindre du driver en kæde af butikker eller afdelinger, som skal holde samme stil på tværs af byer, grafikere og medarbejdere… så er det sandsynligvis unødvendigt.

Til gengæld kan det være smart at have, hvis du tænker på at ekspandere eller få franchisetagere i andre byer.

Det sikrer nemlig, at en grafiiker i Horsens ikke lige kommer til at komme noget gult ind, fordi det kunne være pænt i annoncen til lokalavisen, eller en grafiker i Sønderborg ikke anvender logoet forkert.

Mange kokke fordærver maden, siger man. Sådan er det også med grafik.

Så tommelfingerreglen er:

Jo flere medarbejdere eller freelancere der har fingrene i markedsføringsmaterialer i din virksomhed – jo strammere regler.

Og jo strammere regler – des mere omfattende skal din visuelle identitet og brandguide være.

Du kan se eksempler på priser for logodesign og visuel identitet her.

Lad os tale om dit projekt
Send mig en besked

Skriv til mig på lone@kissow-design.dk.

Del gerne et par ord om, hvad du har brug for hjælp til. 

Jeg vender tilbage hurtigst muligt. Som regel inden for max 24 timer på hverdage.